FAQ- Vanliga frågor och svar


Kan jag avsluta avtalet och ta hem min sadeln när jag vill? Avtalet löper tillsvidare och du som säljare har rätt att avsluta ditt avtal när du vill. Meddela oss på sadel@byhorse minst 7 dagar innan du vill ta hem din sadel. Antingen hämtar du sadeln i vår butik eller så skickar vi den till dig mot en fraktkostnad f.n 300 kr. Vi tar även ut en administrativ avgift om 500 kr inkl moms. Du kan betala i butiken eller så får du en faktura skickad till dig.

Hur fungerar det med försäkringen på sadeln när den är hos er? Du som säljare ansvarar för att sadeln till fullo är försäkrad av dig.

Vad är provisionen som ni tar ut? Försäljningsprovision på sadlar är 20% dock lägst 3000kr och högst 6000 kr. Provision utgår endast om sadeln/varan blivit såld. 

Hur lång tid tar det från att jag har lämnat in min sadel till att den läggs upp på webshopen? Normalt tar det ca en vecka men vi jobbar alltid för att det ska gå så snabbt som möjligt. 

Sadeln ligger markerad som öppet köp- vad händer nu?                                Vid köp på vår webshop får man 14 dagar öppet köp enligt distansköplagen. Detta gör att det måste gå 14 dagar från att orden har lagts till att köpet verkligen har gått igenom. Kunden har möjlighet att inom denna tid skicka tillbaka sadeln till oss, skulle detta hända, ser vi omgående till att sadeln markeras som säljbar för andra köpare så fort den är oss åter.

Jag vet att min sadel är såld. När får jag utbetalningen? Utbetalning av sadlar och utrustning sker löpande ca 30 dagar efter försäljningsdatum. Vi hör av oss via SMS eller mail när det är dags för utbetalning.

Jag har en sadel som jag vill sälja men jag vet inte om ni tar in den? Vi kan ge dig ett preliminärt prisförslag på telefonen, men vi vill alltid se sadeln innan för att kunna ge ett korrekt pris. Du kan även lämna in den för värdering i vår butik. Det är inte alltid vi kan ge dig detta på plats men vanligen inom en dag eller två.

Jag har köpt en nybeställd sadel, har jag återköpsrätt då? Nej, den gäller inte vid nybeställning av sadel.

Jag har en sadel jag vill få er hjälp att sälja, men bor långt ifrån er, hur gör jag då? Inga problem, det går bra att skicka din sadel till oss. Du gör såhär:

1. Skaffa en flyttkartong eller liknande och packtejp (tejpa ordentligt).

2. Fyll i avtalet som vi har mailat till dig, skriv under och lägg med i kartongen tillsammans med sadeln.

3. Gå till ditt närmaste utlämningsställe och ange att du vill skicka ett företagspaket. Detta är väldigt viktigt då vi tar ut en extra avgift, f.n 250 kr, om ditt paket går till ett utlämningsställe och vi måste åka och hämta ut det.

Vi rekommenderar även att du som ägare av sadeln försäkrar paketets färd till oss. Prata med ditt ombud om kostnad. 

 

Få ett sms med en länk till Ridesum