Sälja din sadel- så här går det till


Vill du sälja din sadel? Vi tar i första hand emot sadlar från Antarés, Equipe, Fichtbauer, Prestige, Childeric och andra premium märken. Har du ett annat märke på din sadel och osäker på vad som gäller för den? Hör av dig till oss!

Vi gör jobbet! Vi marknadsför den i våra kanaler, tar med sadeln på våra utprovningar, erbjuder kompententa sadelutprovare som snabbare leder till försäljning. Dessutom erbjuder vi olika betalningsalternativ Klarna, kort eller delbetalning via Svea Ekonomi. Tryggt och säkert för både köpare och säljare.

Vi tar ut en förmedlingsprovision om 20% (dock lägst 3500 kr och högst 6500 kr). I samband med att du lämnar in din sadel tar vi ut en administrativ avgift om 500kr. 
Avslutas avtalet av säljaren återbetalas inte avgiften. (För sadlar inlämnade före 2023-01-16 gäller gamla avtalet och du betalar den administrativa avgiften om du hämtar ut din sadel)

Läs hela villkorsbilagan för sadelförmedling här.

Vi behandlar alltid dina personuppgifter med största försiktighet. Dina uppgifter stannar hos oss, vi lämnar aldrig ut dem till någon köpare och inte lämnar vi heller ut köparens personuppgifter till dig som säljare. 

Bor du långt bort och vill skicka din sadel till oss? Inga problem!  
Allra lättast är om du bokar frakten till oss i vår webshop. Då kan du vara säker på att din sadel är försäkrad på sin färd. BOKA FRAKT

Vill du hellre boka din frakt själv så kan du lämna in paketet till närmaste utlämningsställe och ange att du ska skicka ett företagspaket till:

By Horse Sweden, Stall Lennartsnäs, 196 93 Kungsängen.

Det är väldigt viktigt att du anger att du vill skicka ett företagspaket. Då kommer det till vår butik. Om du inte anger det och det skickas till ett utlämningsställe, tar vi en extra avgift om 400 kr.  
OBS! Säkerställ att ditt paket är försäkrat hela vägen!

Packa din sadel i en stadig kartong, det hittar du till exempel på en byggmarknad. Använd byggtejp och tejpa ordentligt!

Vill du komma och lämna din sadel i butiken går det också bra, under våra öppettider. 

När sadeln kommer till oss, går vi igenom den och kontaktar dig för att få alla dina uppgifter till avtalet. Därefter fotograferas sadeln och läggs upp i vår webshop.

Vi hör av oss när det är dags för utbetalning som sker löpande, ca 30 dagar efter att sadeln är såld och öppet köp perioden är över (max 14 dagar). Under semestertider/röda dagar och helger kan utbetalningen av din sadel ta lite längre tid. Alla frågor kring utbetalningar eller om din sadel har blivit såld besvaras på sadel@byhorse.se  - inte på telefon så undviker vi onödiga missförstånd. 

Vill du lösa ut sadeln och avbryta avtalet innan den blir såld genom oss går det naturligtvis bra. Maila oss på sadel@byhorse.se minst 7 dagar innan så vi kan säkerställa att sadeln inte är på utprovning. Eventuella fraktkostnader står du som sadelägare för.  

Har du ytterligare frågor är du välkommen att mejla oss sadel@byhorse.se  

Du kan även läsa mer i vår FAQ- Frågor och Svar.